Parenting
Wspieranie rozwoju niezależności u dziecka
Jak uniknąć niepewności i frustracji, gdy Twój maluch zaczyna rozwijać swoją niezależność. Małe dziecko może okazywać rozwijające się w nim poczucie niezależności podczas jedzenia, ubierania,...
Co zrobić, aby twoje dziecko nigdy nie miało problemów z matematyką? Jak za pomocą zabawy i czynności dnia codziennego rozwijać tę umiejętność u najmłodszych do 6 roku życia?
Czy wiesz, że dzieci, które lepiej radzą sobie z liczeniem, mają większe szanse znalezienie pracy i na lepsze zarobki w przyszłości, a także dłużej biorą udział w procesie edukacyjnym? Dzieci przychodzą na świat z wrodzonymi zdolnościami rozumienia matematyki – a badania wykazały, że rodzice mają ogromny wpływ na to, jak te zdolności się rozwijają. Nawet jeśli matematyka nie jest twoją mocną stroną, możesz pomóc dziecku lepiej radzić sobie z tą dziedziną w przyszłości.
Żeby dziecko dobrze radziło sobie z matematyką, musi wierzyć w siebie i chcieć próbować. Chwal dziecko za jego wysiłki i starania, a nie za efekty pracy – to podniesie jego pewność siebie i sprawi, że będzie chciało się rozwijać.
Najlepsze wyniki w matematyce mają te dzieci, którym sprawia ona przyjemność. Pamiętaj, matematyka to świetna zabawa! Tak właśnie staraj się o tym myśleć, nawet jeśli twoje wspomnienia z dzieciństwa są w tej kwestii zupełnie inne. Dzieci bardzo szybko przejmują nasz sposób mówienia i myślenia – dlatego niezwykle ważne jest, aby nie przenosić na nie własnej niechęci czy lęku. „Nigdy nie byłem dobry z matematyki” czy „Pamiętam, że w szkole nie znosiłam matmy!” – niech twoje dzieci nigdy nie usłyszą od ciebie nic takiego!
Może wydaje ci się, że nie brzmi to bardzo atrakcyjnie, ale zastanów się – przecież i tak to robicie. Matematyka jest wszędzie! Kiedy pomagasz dziecku się ubrać, kiedy razem gotujecie albo pieczecie, robicie zakupy, śpiewacie piosenki-wyliczanki, budujecie z klocków – niemal każda czynność zawiera w sobie elementy matematyki! Chodzi o to, aby te codzienne czynności stały się okazją do rozwoju zdolności matematycznych dziecka. Dlatego właśnie stworzyliśmy ten poradnik. Wyjaśniamy w nim, jak rozwijają się zdolności matematyczne i podpowiadamy, jak w lekki i przyjemny sposób wspomagać ich rozwój.
Rozpoznawanie cyfr to jedna z najważniejszych wczesnych umiejętności matematycznych. Możesz wskazywać dziecku różne cyfry, które spotykacie w ciągu dnia: numery na drzwiach budynków, numery linii autobusowych, cyfry na koszulkach czy w telewizji. Po krótkim czasie twoje dziecko zrozumie, że słowo „dwa” można także zapisać jako cyfrę „2”.
Jeśli uważasz, że twoje dziecko złapało już te podstawy, spróbuj przejść do kolejnego etapu. Rób celowe błędy („Czy ta cyfra to 4?”) i sprawdź, czy dziecko będzie cię poprawiać. Jeśli dziecko poczuje, że jest w tym lepsze od mamy czy taty, wzrośnie jego pewność siebie. Ta metoda najlepiej sprawdza się w przypadku dzieci w wieku wczesnoprzedszkolnym.
Liczenie jest bardzo ważne – dzięki niemu dziecko nie tylko uczy się nazw kolejnych cyfr, ale też zapamiętuje ich porządek. Zacznij od liczenia od 1 do 5, potem przejdź do liczenia do 10, do 20 i tak dalej.
Kiedy twoje dziecko opanuje już liczenie, może spróbować porządkowania liczb, czyli ustawiania ich we właściwej kolejności. Pomieszaj numery i poproś dziecko, aby ułożyło je we właściwym porządku. Zacznij od liczb od 1 do 5, a z czasem przejdź do zakresu od 1 do 10.
W obu grach – kiedy twoje dziecko ustawiło już samochody i złowiło wszystkie ryby – pomieszaj je i poproś, aby ponownie ustawiło we właściwej kolejności.
W zabawie chodzi o to, żeby dopasować do siebie różne obiekty albo dopasować obiekty do liczb. Ta umiejętność pomoże dziecku, kiedy będzie miało do czynienia z prostym dodawaniem albo odejmowaniem, bo będzie już wiedzieć, że 4 oznacza cztery przedmioty.
Grupowanie oznacza zbieranie razem przedmiotów o podobnych cechach – to ważne ćwiczenie pomagające rozumieć ideę cech wspólnych. Zabawa jest dla dziecka bardzo prosta, a w domu znajdzie się mnóstwo rzeczy, które można posortować.
Kiedy owoce są już posortowane, poproś dziecko, aby zastanowiło się, w której grupie jest więcej owoców – a potem policzcie je wspólnie, aby przekonać się, czy odpowiedź była poprawna.
Szacowanie i ocena liczby to ważne umiejętności, dzięki którym dzieci potrafią oceniać liczby i rozumieć, co to znaczy „za mało” czy „za dużo”. Dzieci lubią zgadywanki, więc w naturalny sposób uczą się szacować.
Aby dobrze oceniać, ile czegoś jest, dziecko musi zrozumieć, co w rzeczywistości oznaczają liczby (przyda się to, kiedy trzeba będzie przejść do prostego dodawania i odejmowania). Chodzi o świadomość, że siedem przedmiotów w danej grupie przekłada się na konkretną liczbę.
Nie wiesz, czym są liczebniki porządkowe? Spokojnie, to proste – to liczebniki opisujące pozycję danego przedmiotu wśród innych: pierwszy, drugi, trzeci. Zrozumienie logiki liczebników porządkowych pomoże dziecku lepiej organizować sobie dzień, a także ułatwi wykonywanie konkretnych instrukcji wymagających zachowania kolejności działań.
Nauczenie się, co jest większe lub mniejsze od danej liczby jest bardzo ważne dla umiejętności szacowania. Jest także wstępem do prostego dodawania i odejmowania.
„Jeden więcej, jeden mniej” to wstęp do prostego dodawania i odejmowania – co z kolei jest pierwszym krokiem do bardziej skomplikowanych obliczeń. Musisz pamiętać, że rozmowa i gra zawsze wpływają na rozwój języka. Rozmawiajcie o tym, co robicie. Używaj określeń takich jak „dodać”, „dodawanie”, „odejmować”, „odejmowanie” – w ten sposób dziecko łatwiej połączy to, co słyszy w domu z tym, czego uczy się lub będzie uczyć się w szkole.
Chodzi o pary liczb, które po zsumowaniu dadzą 10. Jeśli dziecko nauczy się, że taki wynik dają pary liczb 5 + 5, 6 + 4, 7 + 3 i tak dalej – łatwiej mu będzie zrozumieć relacje pomiędzy liczbami.
Kształty są wszędzie – ich nazwy to jedne z pierwszych rzeczy, których uczy się dziecko. Dlaczego jest to tak ważne? Mówiąc najprościej, znajomość kształtów pomaga nam systematyzować otaczający nas świat.
Język matematyki nie jest dla dziecka czymś zupełnie nowym. Na co dzień w rozmowach z dziećmi używasz przecież określeń takich jak większy, mniejszy, krótszy, dłuższy, wyższy, więcej, niż, mniej, niż, obok, ponad, poniżej, ciężkie, lekkie. Używanie w rozmowach z dzieckiem bogatego słownictwa pomaga mu wzbogacać język i budować pewność siebie.
Język matematyki ma to do siebie – co zresztą pokazuje, jak bardzo jest ważny! – że możesz używać go w różnego rodzaju grach i zabawach z dzieckiem, w każdych okolicznościach. W sklepie możecie grać w zgadywanki: która torba jest cięższa lub lżejsza, która sałata jest większa i tak dalej.
Kiedy idziecie na spacer, możesz zapytać dziecko, który ze stojących przy ulicy samochodów jest mniejszy; jeśli zobaczycie kota i psa – zapytać, który jest krótszy; gdy rysujecie kredkami – która kredka jest najdłuższa. Jeśli chcesz wykorzystywać język matematyki w codziennym życiu, możliwości są niemal niewyczerpane.
Ciekawym doświadczeniem jest także porównywanie wysokości. Wyciągnij ze schowka długą miarkę lub taśmę mierniczą, zmierz wzrost dziecka – a potem porównajcie go ze wzrostem innych członków rodziny. Porozmawiajcie o tym, kto jest wyższy, kto najniższy – i tak dalej.
Kiedy dziecko już dobrze rozumie liczby i liczenie, może zacząć wykorzystywać tę wiedzę do rozwiązywania konkretnych problemów – i tym samym stosować myślenie matematyczne w realnym świecie! To pozwoli mu postrzegać nabytą właśnie wiedzę bardziej całościowo i zrozumieć, że jest przydatna w prawdziwym życiu. W ten sposób buduje się entuzjazm, dzięki któremu dziecko będzie chętniej uczyć się także innych rzeczy.
Istnieje wiele ćwiczeń polegających na rozwiązywaniu problemów, które możesz wypróbować ze swoim dzieckiem. Zapytaj je, ile szklanek wody trzeba, żeby wypełnić słoik – albo ile w tym samym słoiku zmieści się szklanych kulek.
Kiedy szykujecie się do wyjścia, możecie poćwiczyć liczebniki porządkowe: „Buty wkładamy jako pierwsze, na drugim miejscu jest kurtka, a na trzecim – czapka”.
A kiedy urządzacie piknik dla ulubionego misia, zapytaj dziecko, ile talerzyków i szklanek trzeba przygotować – w ten sposób będziecie ćwiczyć ocenianie liczby.